Γράφει ο Μιλτιάδης Βαρβούνης (www.miltiadesvarvounis.com)
Στο νέο της μυθιστόρημα, τα «Γεράκια» (σε μετάφραση
Εριφύλης Μαρωνίτη), το οποίο τιμήθηκε το 2012 με το βραβείο Man Booker, (όπως και το πρώτο μέρος της προβλεπόμενης τριλογίας, που
είχε τον τίτλο «Γουλφ Χολ» και εκδόθηκε το 2009 - στην Ελλάδα επίσης από τις εκδόσεις Πάπυρος), η μεγαλύτερη σύγχρονη Αγγλίδα μυθιστοριογράφος, Χίλαρυ Μαντέλ,
διερευνά με τον ίδιο δεξιοτεχνικό τρόπο ένα από τα πιο αινιγματικά και πιο
βιαία επεισόδια στην ιστορία της Αγγλίας: την τραγική πτώση της βασίλισσας Άννας
Μπολέιν, δεύτερης συζύγου του διαβόητου Ερρίκου Η΄.
Η κορυφαία συγγραφέας μάς μεταφέρει πίσω στο 1535, τοποθετώντας
ως ήρωα της υπόθεσης τον πενηντάχρονο Τόμας Κρόμγουελ, γιο ενός σιδερά, τον οποίο
όμως η μοίρα αντιμετώπισε με μεγάλη εύνοια, καθώς παρουσιάζεται ως Πρώτος
Γραμματέας του Ερρίκου Η’. Ο τελευταίος, για χάρη της Άννας Μπολέιν, σχεδόν
έχει οδηγήσει την Αγγλία στην απομόνωση, μετά την απόσχισή της από τη Ρώμη και
τη συγκρότηση της Αγγλικανικής Εκκλησίας. Σε μια Αυλή γεμάτη ίντριγκες,
ματαιοδοξία, δηλητηριώδη σχόλια και μοιραία σχέδια, ο Κρόμγουελ θα τεθεί
αντιμέτωπος με ένα επικίνδυνο μυστικό: τον κρυφό έρωτα του βασιλιά με την
ανεπιτήδευτη Τζέιν Σίμουρ, κυρία επί των τιμών της Άννας Μπολέιν, με αποτέλεσμα
να διακυβεύεται η ασφάλεια του βασιλείου. Το τέλος όμως θα επέλθει σε ένα
αναπόφευκτο σκηνικό αίματος στο οποία εκτυλίσσονται οι τελευταίες ημέρες της
τραγικής φυσιογνωμίας της βασίλισσας.
Τα «Γεράκια» είναι μια εύγλωττη εικόνα, μια τολμηρή ματιά
στην ταλαιπωρημένη Αγγλία των Τυδώρ, συνάμα όμως μια ανατομία της απόλυτης
εξουσίας, ενός κόσμου καιροσκόπων και μακιαβελικών αρπακτικών, γεγονός που
καθιστά το μυθιστόρημα της Μαντέλ συναρπαστικό και βαθιά διαχρονικό. Πρόκειται
για ένα βιβλίο για τον πολύμηχανο Τόμας Κρόμγουελ, τη σταδιοδρομία και την εξέλιξη
του οποίου δεν έχουν ακόμη μελετήσει όσο θα έπρεπε οι βιογράφοι.
Η υποδοχή των «Γερακιών» υπήρξε ενθουσιώδης στην Αγγλία,
τόσο από τους κριτικούς, όσο και από τους αναγνώστες. Η επιτυχία αυτή είναι
εύκολο να εξηγηθεί, κατ’ αρχάς, επειδή το μυθιστόρημα πραγματεύεται κύριως την
αγάπη και τις ίντριγκες, που αποτελούν τον κινητήριο μοχλό της αφήγησης. Η
Μαντέλ δεν πελαγοδρομεί ούτε παραθέτει πλήθος πληροφοριών για να εξάψει την
περιέργεια του αναγνώστη. Επιπλέον δεν προσφεύγει σε ψυχολογικές αναλύσεις, οι
ήρωές της δεν είναι φλύαροι ούτε αρέσκονται στην αυτοκριτική. Τα συναισθήματα
και ο ψυχισμός όλων εκφράζονται με τα έργα και τα λεγόμενα τους, όχι από τον
αφηγητή.
Χάρη στη δεξιοτεχνία και το ψυχολογικό βάθος της γραφής
της, η Μαντέλ περιγράφει μια ιστορική πραγματικότητα που δεν έχασε ποτέ την
ζωντάνια της, και μέσα από αυτή τη μοναδική περιγραφή μεταδίδει πεντακάθαρα τα
πάθη, τα βάσανα και τις χαρές των μοιραίων ηρώων. Αναμφίβολα πρόκειται για το έργο
μιας σπουδαίας συγγραφέως στην καλύτερη της στιγμή.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου
Ο σχολιασμός του αναγνώστη (ενημερωμένου η μη) είναι το καύσιμο για το ιστολόγιο αυτό, έτσι σας προτρέπουμε να μας πείτε την γνώμη σας. Τα σχόλια οφείλουν να είναι κόσμια, εντός θέματος και γραμμένα με Ελληνικούς χαρακτήρες (όχι greeklish και κεφαλαία).
Καλό είναι όποιος θέλει να διατηρεί την ανωνυμία του να χρησιμοποιεί ένα ψευδώνυμο έτσι ώστε σε περίπτωση διαλόγου, να γίνεται αντιληπτό ποιος είπε τι. Κάθε σχόλιο το οποίο είναι υβριστικό η εμπαθές, θα διαγράφεται αυτομάτως.