"....η προσπάθεια αυτή κινείται προς την ανίχνευση και την στοιχειοθέτηση μιας ιστορικής θεώρησης απαλλαγμένης από φορμαλισμούς και λοιπά Μαρξιστικά απωθημένα που ταλανίζουν την Ελληνική Ιστορική Επιστήμη."

Γράφει ο Φιλίστωρ

Θεωρώ ότι χρωστώ ένα σύντομο σχόλιο για την προμετωπίδα του ιστολογίου που αποκηρύσσει τους φορμαλισμούς κι ειδικότερα τους Μαρξιστικούς στην θεώρηση της Ιστορίας, μετά από σχόλιο που έγινε από έναν αναγνώστη. Το σκεπτικό μου είναι απλό: θεωρώ a priori λανθασμένη μεθοδολογία να χρησιμοποιείς το ίδιο πρίσμα για να ερμηνεύσεις συλλήβδην όλο το ιστορικό γίγνεσθαι. Πιστεύω ότι είναι αυτονόητο ότι μια μονοδιάστατη ερμηνεία Ιστορικών γεγονότων και εξελίξεων, είναι εκ των πραγμάτων φτωχή και άστοχη. Ο Will Durant στον επίλογο του μνημειώδους έργου του για την παγκόσμια Ιστορία ανέφερε ως βασικούς διαμορφωτές της Ιστορικής εξέλιξης την γεωγραφία, την βιολογία, την φυλή, την προσωπικότητα, την ηθική, την θρησκεία και φυσικά την οικονομία. Μπορεί να γίνει μια μεγάλη συζήτηση για το ποιος είναι ο σημαντικότερος η αποφασιστικότερος παράγοντας. Αυτός όμως που θα υποστηρίξει ότι μόνο ένας εξ αυτών είναι αρκετός για να ερμηνεύσει το Ιστορικό γίγνεσθαι προφανώς θα σφάλλει. 
Κάθε είδους φορμαλισμός στην Ιστορία εμπεριέχει σπερματικά τον κίνδυνο να είναι εντελώς λανθασμένος στον βαθμό που δεν περιλαμβάνει πλουραλιστικά στοιχεία και δεδομένα που ξεφεύγουν από το πλαίσιο που θέτει, αλλά παραμένουν κρίσιμα για μια ορθή ερμηνεία. Όπως λέει ο ίδιος ο Durant: "Η Ιστορία μειδιά σε κάθε προσπάθεια να εκβιαστεί η διοχέτευση του υλικού της σε θεωρητικούς τύπους η λογικά αυλάκια. Παίζει άσχημο παιχνίδι στις γενικεύσεις μας, σπάει όλους τους τύπους και τους κανόνες μας. Η Ιστορία είναι ένα μπαρόκ".  

Βέβαια, αν κανείς τραβήξει την θέση αυτή στα άκρα, ίσως οδηγηθεί σε μια σχετικοποίηση όλων των ερμηνευτικών σχημάτων που μοιραία οδηγεί στον αγνωστικισμό και στην αναίρεση της Ιστορίας ως επιστήμης. Δεν υποστηρίζω ότι όλα τα ερμηνευτικά σχήματα είναι άχρηστα, αλλά ότι σίγουρα οφείλουμε να είμαστε προσεκτικοί απέναντι σε αυτά που είναι μονοδιάστατα γιατί πιθανότατα είναι λανθασμένα. Η ξεχωριστή μου αναφορά στον Μαρξισμό ως ένα τέτοιο ερμηνευτικό σχήμα είναι προφανέστατα σκόπιμη και κυρίως οφείλεται στο αποκρουστικό γεγονός ότι η μεγάλη πλειοψηφία των καθηγητών πανεπιστημίου στους κλάδους των ανθρωπιστικών σπουδών και ιδιαίτερα της Ιστορίας είναι ανοιχτά Μαρξίζουσα με τον πλέον μονοδιάστατο και νευρωτικό τρόπο και μάλιστα καταφέρνει να αυτοαναπαράγεται με θαυμαστό ρυθμό.  

Επιστρέφοντας στο κεντρικό θέμα, θα έλεγα ότι ένας από τους λόγους που συντηρώ το ιστολόγιο είναι ακριβώς το γεγονός ότι μου δίνει την δυνατότητα να μαθαίνω συνεχώς νέα στοιχεία για τα ζητήματα που με ενδιαφέρουν και να γνωρίζω οπτικές τους που δεν είχα φανταστεί ότι υπάρχουν. Σε αυτό με βοηθούν οι άλλοι αρθρογράφοι που είναι γνώστες του αντικειμένου και στις περισσότερες των περιπτώσεων ανώτεροι μου σε γνώσεις, αλλά και από πολλούς σχολιαστές των άρθρων μου, που μου υπέδειξαν σημαντικά λάθη μου. Τον αντίλογο, ιδιαίτερα τον τεκμηριωμένο, δεν τον φοβήθηκα ποτέ, αντιθέτως τον επιζήτησα καθώς τις περισσότερες φορές με έκανε σοφότερο και το ερμηνευτικό μου σχήμα πλουσιότερο, Η Ιστορία δεν είναι κάτι στατικό ούτε κάτι διαμορφωμένο ισοβίως. Αν ξαναέγραφα τα άρθρα που έγραψα το 2011 ας πούμε, θα τα έγραφα πλέον πολύ διαφορετικά. Η Ιστορία είναι μια πολύ υψηλή ανθρωπιστική τέχνη για να την εξασκούμε με όρους εργαστηρίου.

  Όπως αναφέρει ο Oswald Spengler: "...τα ιστορικά και τα φυσικοεπιστημονικά δεδομένα είναι δύο διαφορετικά πράγματα. Τα δεύτερα επαναλαμβάνονται, τα πρώτα ποτέ. Τα δεύτερα είναι αλήθειες τα πρώτα πραγματικά γεγονότα...."
    

Σχόλια

  1. Κύριε Φιλίστωρ,
    ΣΑΣ χαιρετώ!

    Κι επιτρέψτε ΜΟΥ μιαν κριτική παρέμβαση στα όσα γράφετε για να δικαιολογήσετε τη θέση ΣΑΣ ότι «....η προσπάθεια αυτή…» [σημ. δική ΜΟΥ: για συγγραφή και παρουσίαση ιστορικών θεμάτων] «...κινείται προς την ανίχνευση και την στοιχειοθέτηση μιας ιστορικής θεώρησης απαλλαγμένης από φορμαλισμούς και λοιπά Μαρξιστικά απωθημένα που ταλανίζουν την Ελληνική Ιστορική Επιστήμη»...

    Κατ’ αρχάς να σημειώσω, συμφωνώντας και με τον Ανώνυμο σχολιογράφο της μόλις προηγούμενης ανάρτησης ΣΑΣ [link: http://www.istorikathemata.com/2015/05/4.html?showComment=1432502014503#c8696783435996127903] ότι το απόφθεγμα ΣΑΣ, δίκην αξιώματος που παραθέτετε στην προμετωπίδα του Blog ΣΑΣ, για «τα μαρξιστικά απωθημένα είναι [όντως] αρκετά ηχηρό και ...ίσως λίγο παραπλανητικό»… [ΕΓΩ θα ‘λεγα και ΠΟΛΥ παραπλανητικό, καθώς και αντιφατικό και οξύμωρο!]...

    Κι εξηγούμαι:
    1. Η έκδηλη απόρριψη από μέρους ΣΑΣ [μέσα από την αναφορά ΣΑΣ σε «φορμαλισμούς και λοιπά Μαρξιστικά απωθημένα»] της μαρξιστικής μεθοδολογίας ως εργαλείου για την ερμηνεία των ιστορικών γεγονότων, αποτελεί στην ουσία αφορισμό μια και δεν επεξηγείτε σε τί συνίσταται αυτή η μεθοδολογία κι ούτε προσπαθείτε [έστω και στοιχειωδώς] να τεκμηριώσετε με συγκεκριμένα επιχειρήματα, γιατί την απορρίπτετε...

    2. Με τη στάση ΣΑΣ αυτή, στην ουσία (δια)πράττετε κι ΕΣΕΙΣ αυτό ακριβώς που προσπαθείτε με αφορισμούς, συνθήματα και αοριστολογίες να κατακρίνετε και να πολεμήσετε: δημιουργείτε τους δικούς ΣΑΣ «φορμαλισμούς [καθώς] και άλλα αντι-Μαρξιστικά απωθημένα»... Η συγκεκριμένη τοποθέτηση ΣΑΣ και τη «... ξεχωριστή ΣΑΣ αναφορά στον Μαρξισμό ως ένα τέτοιο...» [σημ.: «μονοδιάστατο» κατ’ ΕΣΑΣ] «...ερμηνευτικό σχήμα», αναδεικνύει όχι απλώς την αντίθεση ΣΑΣ προς τον Μαρξισμό, αλλά και μιαν έντονη διάθεση και σκοπιμότητα να τον πολεμήσετε [θεμιτό και κατανοητό αυτό – θα ‘χετε κι ΕΣΕΙΣ τους λόγους ΣΑΣ!], αλλά δεν νομίζετε ότι αυτό θα πρέπει να γίνεται με συγκροτημένες κριτικές αναφορές στο έργο του Μαρξ, καθώς και στο έργο των συγκεκριμένων (ελλήνων προφανώς) μαρξιστών(;) «καθηγητών πανεπιστημίου στους κλάδους των ανθρωπιστικών σπουδών και ιδιαίτερα της Ιστορίας», που έχετε κατά νουν; Διαφορετικά αυτό που κάνετε αποτελεί έκφραση των δικών ΣΑΣ «αντι-Μαρξιστικών απωθημένων»

    [Ακολουθεί η συνέχεια]...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. [Και η συνέχεια]...

    3. Από τον τρόπο που διατυπώνετε τη θέση σας για «φορμαλισμούς και λοιπά Μαρξιστικά απωθημένα», βγαίνει ξεκάθαρα ότι και γενικώς οι όποιοι «φορμαλισμοί» αποτελούν «Μαρξιστικά απωθημένα»… Κατ’ αρχάς ΔΕΝ καταλαβαίνω τί μπορεί να αποτελεί «φορμαλισμό» (στην μαρξιστική μεθοδολογία), ο οποίος μάλιστα την ίδια ώρα να μετατρέπεται και σε «απωθημένο»... Πού είδατε γραμμένο ή να λέγεται ότι ο μαρξισμός δεν λαμβάνει υπ’ όψιν ως «διαμορφωτές της Ιστορικής εξέλιξης την γεωγραφία, την βιολογία, την φυλή, την προσωπικότητα, την ηθική, την θρησκεία και φυσικά την οικονομία»; Είναι ξεκάθαρο ότι διαφωνείτε και προφανώς ΣΑΣ ενοχλεί επειδή η μαρξιστική ανάλυση θεωρεί ως «τον σημαντικότερο η αποφασιστικότερο παράγοντα [...] για να ερμηνεύσει το Ιστορικό γίγνεσθαι...», την Οικονομία [και τις οικονομικές σχέσεις και συμφέροντα], ή το ό,τι οι μαρξιστές θεωρούν ότι η ιστορική εξέλιξη συνίσταται από γεγονότα που εμπεριέχουν ταξικές συγκρούσεις, ή γιατί δίνουν μεγάλη σημασία στην κοινωνική ιστορία, δηλ. την ιστορία όπως την έζησαν και την ζουν οι γυναίκες, οι εργάτες, οι αγρότες, οι σκλάβοι, οι μαύροι, οι Ινδιάνοι, οι φτωχοί, οι μετανάστες [βλέπε Howard Zinn, “Ιστορία του λαού των Ηνωμένων Πολιτειών”, ή/και το ποίημα του Μπέρτολντ Μπρεχτ “Ερωτήσεις ενός εργάτη που διαβάζει” - link: http://aneforiwn.blogspot.com/2011/05/402011.html]… Γιατί όμως δεν καταθέτετε τεκμηριωμένες απόψεις που να ανατρέπουν όλα τα πιο πάνω, παρά περιορίζεστε σε γενικευμένες κι απλοϊκές τοποθετήσεις του τύπου «μπορεί να γίνει μια μεγάλη συζήτηση για το ποιος είναι ο σημαντικότερος η αποφασιστικότερος παράγοντας. Αυτός όμως που θα υποστηρίξει ότι μόνο ένας εξ αυτών είναι αρκετός για να ερμηνεύσει το Ιστορικό γίγνεσθαι προφανώς θα σφάλλει»; Δεν αποτελεί ένα είδους δικό ΣΑΣ «φορμαλισμό», η τοποθέτηση ΣΑΣ αυτή;

    ΑπάντησηΔιαγραφή

  3. Νομίζω πως οι φορμαλισμοί δεν αφορούν μόνο την μαρξιστική θεώρηση αλλά και οποιαδήποτε θεωρία/φόρμα βάση της οποίας ερμηνεύονται τα ιστορικά γεγονότα. Φανταστείτε λοιπόν πως για ότι έχει συμβεί στο παρελθόν παίρνουμε ένα καλούπι ένα "πατρόν" ίσως και βάση αυτού "κόβουμε" ότι...περισεύει.Το κόστος για την αντικειμενικότητα, την επιστημονική αλήθεια της Ιστορίας όμως είναι τρομακτικό.Ίσως η εξήγηση αυτή να ακούγεται απλοική αλλά έτσι το αντιλαμβάνομαι.
    Τελικά δεν έχει σημασία τόσο ΤΙ επιλέγει κανείς ως ερμηνευτικό σχήμα αλλά ΠΩΣ το αντιλαμβάνεται αυτό σ'ένα γενικότερο πλαίσιο ερμηνειών και ΠΟΣΟ μπορεί να αποστασιοποιηθεί απ'αυτήν την φόρμα/σχήμα όχι μέσω της δικής του προσωπικής κοσμοθεωρίας αλλά περισσότερο μέσω μιας "συλλογικής συνείδησης" αν μπορώ να το πω έτσι,ωστε να πλησιάσει περισσότερο την αλήθεια.
    Απ'αυτήν την άποψη νομίζω πως έχουμε την τύχη να διαβάζουμε ίσως τον καλύτερο ιστότοπο που υπάρχει για ιστορικά θέματα.
    Υ.Γ.
    Το σχόλιο που είχα κάνει για "ηχηρό" και "παραπλανητικό" δεν ήταν και τόσο εύστοχο (μάλλον... παρεξηγήσημο)παρακαλώ να διαγραφεί αν γίνεται.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Μετά την παρέμβαση του πιο πάνω [τακτικού, ως φαίνεται] Ανώνυμου σχολιογράφου, τού οποίου ανάδοξε (άλλαξε γνώμη) και ζητεί τη διαγραφή του σχολίου ΤΟΥ που χρησιμοποίησα για ενίσχυση της επιχειρηματολογίας ΜΟΥ για τα περί φορμαλισμού κι άλλων μαρξιστικών δαιμονίων, αλλά και σε αναμονή κάποιων σχολίων από τον Blogοδεσπότη Φιλίστωρ, θα ‘θελα συμπληρωματικά να πω ακόμα δυο-τρεις κουβέντες...

    Δεν ξέρω αν ο Ανώνυμος ζητήσει τελικά και τη διαγραφή του πιο πάνω σχόλιο ΤΟΥ, αλλά οφείλω να συμφωνήσω μαζί ΤΟΥ ότι «οι φορμαλισμοί δεν αφορούν μόνο την μαρξιστική θεώρηση» [σημ. δική ΜΟΥ: στην ουσία ΔΕΝ την αφορούν ΚΑΘΟΛΟΥ!] «αλλά και οποιαδήποτε θεωρία/φόρμα βάση της οποίας ερμηνεύονται τα ιστορικά γεγονότα» [όπως ας πούμεν αυτήν του εδώ Blogοδεσπότη]...
    Πέραν τούτου όμως, ας αναλογιστούμε ποια είναι εκείνα τα στοιχεία σε μια ιστορική ανάλυση που αναδεικνύουν «την αντικειμενικότητα [και] την επιστημονική αλήθεια της Ιστορίας» [αν υπάρχει κάτι τέτοιο]; Κάποιος μπορεί να πει ότι είναι η σφαιρική [δηλ. η ολόπλευρη] κι όχι η μονοδιάστατη παρουσίαση των ιστορικών γεγονότων και εξελίξεων... Αν, λοιπόν, για χάριν συζήτησης δεχτούμε ότι για κάποιο ιστορικό γεγονός υπάρχουν πέραν της μιας αλήθειες [κάτι το οποίο ΕΓΩ προσωπικά ΔΕΝ αποδέχομαι!], γιατί να μην δεχτείτε και την μαρξιστική εκδοχή των γεγονότων ως μια εξ αυτών των αληθειών; Αντίθετα εκείνο που διαπιστώνω μέσα από τη συγκεκριμένη τοποθέτηση/ρήση του διαχειριστή αυτού του Blog είναι μια προσπάθεια ΤΟΥ για δαιμονοποίηση του Μαρξισμού... Κι αυτό προφανώς γιατί μέσα από τους ούτω καλούμενους «φορμαλισμούς και [τα] λοιπά Μαρξιστικά απωθημένα» καταρρίπτονται κάποιες καθιερωμένες εδώ και αιώνες “εθνικές” αλήθειες κι αλλά θέσφατα της «φυλής»...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Μήπως εσείς οι μαρξιστές θα έπρεπε να κάνετε πρώτα μια αυτοκριτική και μετά να δίνετε απλόχερα συμβουλές; Δέχεστε ποτέ κάποια άλλη άποψη εκτός της μαρξιστικής; χλευάζετε ή όχι όποιο κείμενο δεν συμφωνεί με εσάς σαν "αντιδραστικό" ," εθνικιστικό" , " λαϊκίστικο" κλπ. Μήπως δεν προσπαθείτε να κρίνετε κάθε ιστορικό γεγονός μέσα από την "πάλη των τάξεων", με όλα να ξεκινάνε και τελειώνουν σε οικονομικούς λόγους και αίτια και πάντα να καταλήγουμε για το δίκιο που έχει ο ¨λαός" για ηρωικούς αγώνες για την δημοκρατία ( ιεροσυλία να χρησιμοποιούν αυτήν την λέξη οι μαρξιστές ) και για το πόσο αλάνθαστος υπήρξε ο Μαρξ ( άσχετα αν έπεσε σχεδόν παντού έξω). Ποιος άραγε τελικά δαιμονοποιεί την άλλη άποψη και υποστηρίζει τις ιδέες του λανθασμένες ή μη) εδώ και δεκαετίες, με φανατισμό αίρεσης;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Επίσης πως είναι δυνατόν να υπάρχει μαρξιστική ιστοριογραφία όταν οι ιστορικοί της έπαιρναν ( και παίρνουν ) γραμμή από τα κόμματα τους, ενώ το α και το ω της ιστορικής έρευνας είναι η αντικειμενικότητα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ανώνυμε,
    [ΕΓΩ συνηθίζω για λόγους ευγένειας, αλλά και καλύτερης επικοινωνίας να προσφωνώ τους συνομιλητές ΜΟΥ],

    Να επαναλάβω για μια ακόμα φορά το ερώτημα ΜΟΥ: Αφού «εμείς οι μαρξιστές» [ΕΓΩ απλά μαρξίζων είμαι!], είμαστε μονοκόμματοι και «... χλευάζουμε [...] όποιο κείμενο δεν συμφωνεί με εμάς...», ΕΣΕΙΣ που χαρακτηρίζεστε από «αντικειμενικότητα» [αλήθεια πώς την ορίζετε αυτή;] «και δεν παίρνετε γραμμή» [πώς το τεκμηριώνετε αυτό;], γιατί δεν αποδέχεστε και την μαρξιστική θεώρηση ως μια ανάμεσα στις τόσες άλλες;

    Πέραν τούτου, γιατί δεν επιχειρηματολογείτε σε συγκροτημένο και τεκμηριωμένο λόγο [αντί να μιλάτε γενικά, αόριστα κι αφοριστικά] για να απορρίψετε την πρακτική των μαρξιστών «να κρίνουν κάθε ιστορικό γεγονός μέσα από την “πάλη των τάξεων” [και] με όλα να ξεκινάνε και [να] τελειώνουν σε οικονομικούς λόγους και αίτια...» Πώς επιτέλους το αντικρούετε αυτή την μαρξιστική θέση;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. ANEF oriwn τώρα όμως εσύ μιλάς γενικά και αόριστα. Εσείς πως αντικρούετε δηλαδή την μη μαρξιστική θέση; Και αποφεύγεις να απαντήσεις γιατί πάντα αφορίζετε την άλλη πλευρά και δεν την δέχεστε ποτέ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Μάλλον υπάρχει μια παρεξήγηση με τον φίλο "ανευ ορίων". Εμείς εδώ δεν ασχολούμαστε με την φιλοσοφία της Ιστορίας ως αντικείμενο. Ασχολούμαστε με πτυχές της Ελληνικής Ιστορίας και κατά κανόνα, στις αναλύσεις μας δεν χρησιμοποιούμε την ταξική ανάλυση η το Εγελιανό τρίπτυχο θέση-αντίθεση-σύνθεση η άλλα τέτοια Μαρξιστικά. Δίνουμε δηλαδή μια γενική κατεύθυνση που επιδέχεται εξαιρέσεων. Έχουμε πολλά άρθρα για την οικονομία και την επιρροή της στο Ιστορικό γίγνεσθαι που μπορείς να τα βρεις στην αντίστοιχη ετικέτα. Είμαστε από τους πρώτους που γράψαμε για την Ελληνική χρεοκοπία του 1932 και την χρηματοδότηση του Ελληνικού κράτους κατά τον Α΄παγκόσμιο πόλεμο (τόσο του επίσημου, όσο και του Βενιζελικού). Από εκεί και πέρα είμαστε ανοιχτοί σε οτιδήποτε. Είναι λίγο αστείο να μου ζητάς κάποια τεκμηρίωση όταν έχω ανηρτημένες 200.000 λέξεις δικές μου και περίπου συνολικά 1.500.000 λέξεις μαζί με των υπολοίπων. Δηλαδή τι άλλο να κάνω για να σου τεκμηριώσω αυτά που πιστεύω; Να γράψω τη "Για σας παιδιά";

    Αν δεις στα σχόλια των άρθρων έχουμε φιλοξενήσει τόμους ολόκληρους μαρξιστικής ανάλυσης απ΄ευθείας από τον Περισσό. Μπορείς μια χαρά να βάλεις και τα δικά σου χωρίς πρόβλημα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. @Anef_Oriwn:

    Καποτε οταν ο μεγας Παναγιωτης Κονδυλης ρωτηθηκε για τους νεανικους του ιδεολογικους πειραματισμους με το μαρξισμο, απαντησε οτι εκοψε οριστικα τα ναρκωτικα.
    Φιλικη συμβουλη να τα τα κοψεις και εσυ. :)))))

    Τελος παντων, οι θαμωνες του ιστολογιου ειμαστε, πως να το πω τωρα, "εθνικοφρονες". Δεξιοι απογονοι αντιβενιζελικων, κεντρωοι απογονοι βενιζελικων αλλα απαντες ανηκοντες σε αυτό που ονομαζεται Εθνικη Παραταξη.

    Κεντρικη μας φιλοσοφια:

    Τούτην την πατρίδα την έχομεν όλοι μαζί, και σοφοί κι αμαθείς και ΠΛΟΥΣΙΟΙ ΚΑΙ ΦΤΩΧΟΙ και πολιτικοί και στρατιωτικοί και οι πλέον μικρότεροι άνθρωποι.”

    Στρατηγος Ιωαννης Μακρυγιαννης

    http://www.kalavrytanet.com/arthro/stratigos-makrygiannis-toytin-tin-patrida-tin-ehomen-oloi-mazi

    Οπως αντιλαμβανεσαι ειναι ματαιο να συζητας μαζι μας, προκειται για "διαλογο μεταξυ κωφων". Ας συμφωνησουμε οτι διαφωνουμε και ας το αφησουμε εδω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εσύ μάς μετράς σαν αυτούς που λένε είμαστε τόσα εκαταομμύρια ορθόδοξοι στην Ελλάδα, λες και μας ρώτησαν έναν - έναν σε τί Θεό πιστεύουμε σήμερα, αν ακολουθούμε το ορθόδοξο δόγμα κλπ. Τουλάχιστον όμως, αυτοί έχουν και μια δικαιολογία, μιας και το θρήσκευμα αναγραφόταν σε όλες τις ταυτότητες μέχρι πρότινος.
      Εσύ, πώς μας μέτρησες καμάρι μου; Πως το κατάλαβες ποιοί είναι οι θαμώνες του ιστολογίου και μας κατέταξες σε κάποια εθνική παράταξη λες και οι υπόλοιποι είναι στην ...αντεθνική παράταξη ή και μιάσματα σύμφωνα με την αλησμόνητη δήλωση του πάλαι ποτέ άνακτος;
      Τέλος πάντων, η αναδίφηση της ιστορίας και η ανάγνωση οποιουδήποτε σχετικού ιστολογίου (και δη σοβαρού, όπως το παρόν) είναι δικαίωμα του καθενός ενδιαφερομένου. Και κάτι άλλο: Μη βάζεις στην μπάντα τόσο εύκολα το διάλογο, που ως γνωστον κληροδότησαν στην ανθρωπότητα οι αρχαίοι ημών. Είναι πολύ σημαντικός, αρκεί να γίνεται καλοπροαίρετα και κυρίως ΧΩΡΙΣ ΤΑΜΠΕΛΕΣ.

      Διαγραφή
    2. Το διάλογο κάθε σοβαρός άνθρωπος τον κάνει με άτομα που έχουν μι αστοιχειώδη λογική και μπορεί να συνεννοηθεί και όχι με κάθε βαλτούς και περίεργους που χρησιμοποιούν ξύλινη γλώσσα και πάνε την κουβέντα εκεί που τους συμφέρει ( πχ μαρξιστές, νεοπαγανιστές κλπ)., Επίσης όπως οι αριστεροί λένε για δημοκρατική παράταξη, για κόμμα του λαού κλπ έτσι και εμείς λέμε εθνική παράταξη. Αν δες σας αρέσει πρόβλημα σας,

      Διαγραφή
    3. Δηλαδή αν κάποιος πετάει κάτι λάθος ή ανακριβές ή βλακεία εμείς συνεχίζουμε τις βλακείες εις τον αιώνα των αιώνων! Κατά τα άλλα, απάντηση, ουδεμία (πώς μας μέτρησες κλπ.)!

      Αχ Φιλίστωρ, καλή η προσπάθεια για το ιστολόγιο αυτό και ευχαριστούμε, αλλά ειλικρινά δεν το περίμενα να υπάρχουν τόσοι σχολιαστές που αντί να παραθέτουν επιχειρήματα και να τιμούν το διάλογο, μόλις "στριμωχτούν" αρχίζουν να "στολίζουν" τους συνομιλητές τους. Κάποια άλλη εποχή, θα μας έκαναν σίγουρα και φάκελλο.

      Ξέρεις τί φταίει νομίζω; Αυτή η προμετωπίδα που έβαλες του στυλ, "απεταξάμην το μαρξισμό" και έτσι έχεις προσελκύσει κάποιους κολλημένους. Καταλαβαίνεις νομίζω, να μην το αναλύσω.

      Παρ' όλα αυτά, αρκετοί το προσπεράσαμε αυτό και βρίσκουμε ενδιαφέρον το ιστολόγιο. Ίσως διότι αναζητούμε την αλήθεια παντού και θεωρούμε πηγή τους πάντες και τα πάντα. Π.χ. και στον Παπαρηγόπουλο και στον Κορδάτο διότι αμφότεροι τυγχάνουν ιστορικοί παρά το ιδεολογικό χάσμα. Προ πάντων αξίζει η αναζήτηση της αλήθειας.

      Διαγραφή
    4. Αστείο να μιλάνε για φακέλους αυτοί που καμαρώνουν ακόμα για πηγάδες και κονσερβοκούτια. κατά τα άλλα από ότι βλέπω και εσύ ακολουθείς την γνωστή τακτική Αλλά λόγια να αγαπιόμαστε και μόλις δε ξέρουμε τι να πούμε, κάνουμε ότι δεν καταλαβαίνουμε ( μου αρέσει που μετά παριστάνετε και τους θιγμένους). καλό και εσύ πριν δίνες συμβουλές να ξεπεράσεις τα δικά σου κολλήματα, μαρξιστικά και μη μπας και σταματήσεις να βλέπεις φακελώματα και εχθρούς ( ηρέμησε, απλά ευχή κάνω ξέρω πως δεν διορθώνεστε με τίποτα). Όσο για την αναζήτηση αλήθειας που λες στα κείμενα του συνομοσιολόγου κορδάτου απλά θα σου ευχηθώ...καλή τύχη! Φιλίστωρ με τόσους αριστεροκομουνιστές που μαζεύονται δεν την βλέπω καλά την σελίδα, Αρχίζω να ανησυχώ για το επίπεδο της το οποίο ήταν ένα σκαλί πιο πάνω από τις άλλες. Αλλά με κάτι τέτοιους βαλτούς το μέλλον δεν προβλέπεται λαμπρό.

      Διαγραφή
    5. @Ελενη Δ.

      Δεν ειμαι εγω ο «Ανωνυμος 3 Ιουνίου 2015 - 10:38 μ.μ.» αλλα δεν πολυδιαφωνω με αυτά που λεει.

      Εδώ κοριτσι μου ειμαστε εθνίκια. Κάργα! Για να καταλαβεις με τι βαρεμενους εχεις μπλεξει, σε παραπεμπω σε μια συζητηση που ειχαμε με αφορμη τον Εθνικο Διχασμο του 1915

      http://www.istorikathemata.com/2013/06/German-loan-of-Skouloudis-government-in-first-World-war-1915-1917.html

      Νομιζεις ότι ο ιδιοκτητης του ιστολογιου είναι «μετριοπαθης», που κατά λαθος προσελκυσε εμας τους κολλημενους; Guess again, my dear lady. Χειροτερος είναι από εμας :))
      Ιδου:

      «Η απρόκλητη αδελφοκτόνος επίθεση του ΕΛΑΣ και η τελική καταστροφή του ΕΔΕΣ (21 Δεκεμβρίου 1944) "

      http://www.istorikathemata.com/2010/01/21-1944.html

      «Η ομηρία και η απαγωγή χιλιάδων πολιτών από τον ΕΛΑΣ τον Ιανουάριο του 1945"

      http://www.istorikathemata.com/2010/02/1945.html

      "Ευθύνες του Ελληνικού κομμουνισμού για την τελική κατάρρευση του Μικρασιατικού μετώπου τον Αύγουστο του 1922»

      http://www.istorikathemata.com/2010/02/1922.html

      Διαγραφή
    6. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.

      Διαγραφή
    7. Παρακαλώ, μπορείτε να μου πείτε γιατί αφαιρέσατε το σχόλιό μου; Δεν περιείχε κάτι υβριστικό. Αντίθετα, έχω δει εδώ, σχόλια με απαράδεκτες εκφράσεις, ών ουκ έστι αριθμός... Πιθανολογώ, ότι απλώς εικάσατε τη διακεκομμένη λέξη που προκάλεσε η έκφραση του NF "είμαστε ...εθνίκια". Αν πρόκειται γι αυτό, σας ζητώ συγγνώμη, αν και πίστευα ότι θα το βλέπατε μόνο χιουμοριστικά.
      Όμως πείτε μου, όποιος ακούσει ή δει την επινοημένη λέξη "εθνίκια", δε θα γελάσει, μιας και θα του έρθει στο νου μια άλλη συγκεκριμένη; Δεν το προκάλεσε ο γλωσσοπλάστης NF; Όχι;

      Διαγραφή
  11. Ιωάννη Φιλίστωρ & Ανώνυμε σχολιογράφε,

    Μην καμώνεστε ότι δεν καταλαβαίνετε τι λέω, ή τί ήταν εκείνο που προκάλεσε την παρέμβαση ΜΟΥ. Ήδη από το πρώτο ΜΟΥ σχόλιο κατάθεσα και μάλιστα με αρκετή σαφήνεια πιστεύω, τους λόγους για την παρέμβαση ΜΟΥ, γι’ αυτό και αποτελεί υπεκφυγή και κατ’ επέκταση και χάσιμο χρόνου περί άλλων να τυρβάζετε. Για χάριν τρίτων όμως, που ίσως ΜΑΣ διαβάζουν, [γιατί όντως μεταξύ Ημών και Υμών έχουμε ένα “διαλογο μεταξυ κωφων”, που λέει και ο σχολιογράφος NF], θα πάρω τα πράματα από την αρχή, αλλά για τελευταία φορά...

    Έχουμε και λέμε, λοιπόν...
    Ο διαχειριστής του Blog Ιωάννης Φιλίστωρ επιχείρησε μ’ αυτήν την ξεχωριστή και εξειδικευμένη ανάρτηση ΤΟΥ, να επεξηγήσει το σκεπτικό ΤΟΥ γιατί έχει βάλει στην προμετωπίδα του Ιστολογίου ΤΟΥ το αφοριστικό κι άτυχες ευφυολόγημα «....η προσπάθεια αυτή κινείται προς την ανίχνευση και την στοιχειοθέτηση μιας ιστορικής θεώρησης απαλλαγμένης από φορμαλισμούς και λοιπά Μαρξιστικά απωθημένα που ταλανίζουν την Ελληνική Ιστορική Επιστήμη»... Κι ΕΓΩ, μέσα από τις παρεμβάσεις ΜΟΥ, ξεκάθαρα είπα ότι η μαρξιστική θεώρηση της ιστορίας δεν απορρίπτεται με αξιώματα, αφορισμούς και γενικολογίες αλλά με συγκροτημένη και τεκμηριωμένη επιχειρηματολογία... Δεν ασχολήθηκα με το περιεχόμενο οποιουδήποτε άλλου άρθρου είτε του ίδιου του Blogοδεσπότη, είτε κάποιου φιλοξενούμενου ορθογράφου... ΕΓΩ, Ανώνυμε σχολιογράφε, ζήτησα από τον Ιωάννη τον Φιλίστωρα, να τεκμηριώσει τις τοποθετήσεις ΤΟΥ περί «μαρξιστικών φορμαλισμών και απωθημένων»... Γιατί, τέλος πάντων, απορρίπτει κι «αποκηρύσσει» τη μαρξιστική θεώρηση της ιστορίας και στις αναλύσεις του δεν χρησιμοποιεί «την ταξική ανάλυση η το Εγελιανό τρίπτυχο θέση-αντίθεση-σύνθεση»; Η τοποθέτηση ότι αυτά αποτελούν «φορμαλισμό», ΔΕΝ αποτελεί στοιχειοθετημένη απάντηση, αλλά αφορισμό... Μια απάντηση πρέπει να εμπεριέχει τρεις, πέντε, δέκα λόγους απόρριψης κι αποκήρυξης... ΕΓΩ ΔΕΝ ΕΙΔΑ ΚΑΝΕΝΑΝ!

    Προφανώς ο σχολιογράφος NF έχει δίκιο όταν λίγο πολύ λέει ότι είσαστε μια παρεΐστα από «“εθνικοφρονες”», (εκεί στο Blog), την οποία συναποτελούν «δεξιοι απογονοι αντιβενιζελικων, κεντρωοι απογονοι βενιζελικων αλλα απαντες ανηκοντες σε αυτό που ονομαζεται Εθνικη Παραταξη», γι’ αυτό και δεν επιθυμείτε τους κύκλους ΣΑΣ να (ανα)ταράζουμε... Μάλλον γι’ αυτό και ο Ανώνυμος σχολιογράφος ανέκρουσε πρύμναν και ζήτησε τη διαγραφή σχολίου του, όταν ΕΓΩ ο βέβηλος και ο ανίερος (μαρξίζων σχολιογράφος) έκαμα αναφορά σ’ αυτό...

    Και παρεμπιπτόντως σχολιογράφε NF, σ’ ευχαριστώ για τη «φιλική συμβουλή», αλλά ΔΕΝ ΜΠΟΡΩ «να κόψω τα [μαρξιστικά] ναρκωτικά», καθότι δεν είμαι πια και τόσο νέος κι ως φαίνεται έχω πάθει πια εθισμό!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. anef oriwn αποφεύγεις και πάλι να απαντήσεις , κάνεις πως δεν καταλαβαίνεις και προσπαθείς να ξεγλιστράς από το ερώτημα που σου έκανα. Και επειδή επιβεβαιώνεις πως με μαρξιστές κάθε λογική προσπάθεια είναι καταδικασμένη δεν πρόκειται να συνεχίσω. Ισχύει το " αιρετικόν άνθρωπον μετά μίαν και δευτέραν νουθεσίαν παραιτού".

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Ανώνυμε,

    Άσε τις εξυπνάδες! Θα παίξουμε την κολοκυθιά τώρα, ή τα δικά μας του γειτόνου μας; Ποια είναι τούτη η περιβόητη «μη μαρξιστική θέση» [μήπως θεώρηση θες να πεις;] και για ποιο θέμα; Δεν αντιλαμβάνεσαι ότι η ερώτηση ΣΟΥ δεν έχει περιεχόμενο;
    Α, και μην νομίζεις ότι ΜΕ θίγεις όταν ΜΕ αποκαλείς «αιρετικόν άνθρωπον»...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είσαι εκτός τόπου και χρόνου . Απαντάς ότι να ναι αποφεύγεις εκεί που δεν σε συμφέρει και παραληρείς για να καλύψεις τα λάθη σου. Σοβαρέψου και άσε ΕΣΥ τις εξυπνάδες γιατί κούρασες.

      Διαγραφή
    2. Ποια είναι η μη μαρξιστική; Με δουλεύεις πριν δεν έγινε τόση συζήτηση ; για την οικονομία που με βάση αυτή κρίνουν τα πάντα οι μαρξιστές "ιστορικοί ". Που δεν αναγνωρίζουν τα έθνη , τις θρησκευτικές αιτίες κλπ; Έχει ςκαμια επαφή με το περιβάλλον; Αν θες να δεις ποιος παίζει τη κολοκυθιά απλά κοίτα τα επαναλαμβανόμενα βαρετά και ξύλινα μηνύματα σου. Εκτός και αν μπήκες ( το πιο πιθανό) απλά για να μπαχαλεύεις. Και όσο για τις λέξεις που πάντα προσπαθείς να διορθώνεις τον μόνο που καταφέρνεις να κάνεις , είναι να μειώνεις είναι τον εαυτό σου γιατί δείχνεις πως δεν έχεις επιχειρήματα ( κλασσική τακτική κάθε μπολσεβίκου ) και πας να ξεφύγεις. Όταν απαντήσεις θα ασχοληθώ μαζί σου, μέχρι τότε ισχύει η φράση για τον αιρετικό ( λογικό να μην σε πειράξει εδώ ο καζαντζάκης σας έλεγε ψώρα και νομίζατε ότι βρέχει)

      Διαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Ο σχολιασμός του αναγνώστη (ενημερωμένου η μη) είναι το καύσιμο για το ιστολόγιο αυτό, έτσι σας προτρέπουμε να μας πείτε την γνώμη σας. Τα σχόλια οφείλουν να είναι κόσμια, εντός θέματος και γραμμένα με Ελληνικούς χαρακτήρες (όχι greeklish και κεφαλαία).

Καλό είναι όποιος θέλει να διατηρεί την ανωνυμία του να χρησιμοποιεί ένα ψευδώνυμο έτσι ώστε σε περίπτωση διαλόγου, να γίνεται αντιληπτό ποιος είπε τι. Κάθε σχόλιο το οποίο είναι υβριστικό η εμπαθές, θα διαγράφεται αυτομάτως.

"Encompass worlds but do not try to encompass me..."

Walt Whitmann

Όλα τα θέματα του ιστολογίου

Εμφάνιση περισσότερων